طیبین

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸ ق.ظ

جلسه تدبر گردان طیبین: سوره ناس

بسمه الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس

ملک الناس

اله الناس

 این سه آیه حالت پناه بردن انسان به خدا را نشان میدهد که:

 انسان باید خدارا به عنوان رب  بداند ،یعنی کسی که  تدبیر انسانها در دست توست اوست و اگر انسان این ربوبیت را پذیرفت میتواند مالکیت خدا بر خود را بپذیرد و در صورت پذیرفتن مالکیت خدا بر خود میتواند او را  به عنوان اله و معبود خود بپذیرد واز وجودش در تحیر باشد.حال با توصیفی که انسان از خالق خود کرده میتواند با آگاهی ویقین به او پناه ببرد.

من شر الوسواس الخناس

در این آیه دلیل پناه بردن انسان به خدا بیان شده ؛

وسواس از وسوس گرفته شده که به معنی جریانی گمراه کننده مخفی از درون انسان است که در اثر زوال و فقدان علم و یقین بر فرد عارض می شود.

خناس از ریشه خنس می آید و به معنی تاخیر درکاری که در آن کار تاخیر جایز نیست . پس از این آیه میتوان فهمید که هر چیزی که در کاری واجب که به تاخیر افتادنش جایز نیست تاخیر بیاندازد خناس است.

ازاین  دو مطلب نتیجه میگیریم که هرجا انسان دچار تفکر غیر اسلامی می شود ، از آنجا است که  به علت تشابه خوب وبد دچار اشتباه شده واین امر بدلیل عدم علم کافی ویقین فرد است.یعنی خناس از جایی که  انسان به آن علم ندارد وارد شده او گمراه میکند.

به عنوان مثال ، اگر نماز صبح بدلیل یک امر مستحبی مثل زیارت عشورا قضا شود ، انجام ان کار ثواب در آن لحظه حرام میشود ،

یعنی اگر فردی کار ثواب را بدلیل عدم علم در جایی که در آن تاخیر جایز نیست انجام دهد آن کار در آن لحظه خناس او بوده است و حرام است.

       

الذی یوسوس فی صدور الناس

صدور در مقابل ورود است  . یعنی جایی که ادراک انسان  ابراز شده وصادر میشود.

 این آیه خناس را توصیف میکند و نوع عمل کردن آن را بیان میکند . در لحظه ای که انسان تصمیم به انجام کاری گرفته که تاخیر در آن جایز نیست وارد عمل شده و وقفه در کار می اندازد.

یکی از اتفاقات خطرناک این است که انسان خودش خناس باشد واین موضوع را نداند.

من الجنه والناس

جن موجودی است که از نظر و حواس انسان مخفی است.

منظور این است که خناس می تواند ندایی مخفی از درون انسان باشد و یا به وسیله انسان دیگری به شخص اعمال شود.

 

کلام آخر

انسان انقلاب اسلامی باید خناس شناس باشد و مردم را از آن آگاه کند.

                                                                                     و من الله توفیق           

                   

                                       



نوشته شده توسط گردان قرآنی انسان انقلاب اسلامی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
آخرین نظرات

جلسه تدبر گردان طیبین: سوره ناس

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸ ق.ظ

بسمه الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس

ملک الناس

اله الناس

 این سه آیه حالت پناه بردن انسان به خدا را نشان میدهد که:

 انسان باید خدارا به عنوان رب  بداند ،یعنی کسی که  تدبیر انسانها در دست توست اوست و اگر انسان این ربوبیت را پذیرفت میتواند مالکیت خدا بر خود را بپذیرد و در صورت پذیرفتن مالکیت خدا بر خود میتواند او را  به عنوان اله و معبود خود بپذیرد واز وجودش در تحیر باشد.حال با توصیفی که انسان از خالق خود کرده میتواند با آگاهی ویقین به او پناه ببرد.

من شر الوسواس الخناس

در این آیه دلیل پناه بردن انسان به خدا بیان شده ؛

وسواس از وسوس گرفته شده که به معنی جریانی گمراه کننده مخفی از درون انسان است که در اثر زوال و فقدان علم و یقین بر فرد عارض می شود.

خناس از ریشه خنس می آید و به معنی تاخیر درکاری که در آن کار تاخیر جایز نیست . پس از این آیه میتوان فهمید که هر چیزی که در کاری واجب که به تاخیر افتادنش جایز نیست تاخیر بیاندازد خناس است.

ازاین  دو مطلب نتیجه میگیریم که هرجا انسان دچار تفکر غیر اسلامی می شود ، از آنجا است که  به علت تشابه خوب وبد دچار اشتباه شده واین امر بدلیل عدم علم کافی ویقین فرد است.یعنی خناس از جایی که  انسان به آن علم ندارد وارد شده او گمراه میکند.

به عنوان مثال ، اگر نماز صبح بدلیل یک امر مستحبی مثل زیارت عشورا قضا شود ، انجام ان کار ثواب در آن لحظه حرام میشود ،

یعنی اگر فردی کار ثواب را بدلیل عدم علم در جایی که در آن تاخیر جایز نیست انجام دهد آن کار در آن لحظه خناس او بوده است و حرام است.

       

الذی یوسوس فی صدور الناس

صدور در مقابل ورود است  . یعنی جایی که ادراک انسان  ابراز شده وصادر میشود.

 این آیه خناس را توصیف میکند و نوع عمل کردن آن را بیان میکند . در لحظه ای که انسان تصمیم به انجام کاری گرفته که تاخیر در آن جایز نیست وارد عمل شده و وقفه در کار می اندازد.

یکی از اتفاقات خطرناک این است که انسان خودش خناس باشد واین موضوع را نداند.

من الجنه والناس

جن موجودی است که از نظر و حواس انسان مخفی است.

منظور این است که خناس می تواند ندایی مخفی از درون انسان باشد و یا به وسیله انسان دیگری به شخص اعمال شود.

 

کلام آخر

انسان انقلاب اسلامی باید خناس شناس باشد و مردم را از آن آگاه کند.

                                                                                     و من الله توفیق           

                   

                                       

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۰
گردان قرآنی انسان انقلاب اسلامی

نظرات  (۵)

بسمه تعالی
 
صد رحمت به متن قبلی
داداش همه میدونن که متن تو چرا اینارو مینویسی؟
هیچ کس نمیدونه...
۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۴۶ هانی چیت چیان

به نام خدا

سلام

نکات خوبی از سوره مبارکه ناس نوشته‌اید، فقط به نظر می‌رسد اگر ارتباط همین موضوع خناس را با پر تکرارترین واژه سوره نیز (واژه ناس) تبیین نمایید، حقایق بسیار جالبی در خصوص انسان انقلابی بدست خواهد آمد.

نقش انس‌ها و دوستی‌های انسان در تأخیر انداختن‌هایش!

به امید تحقق حاکمیت طیّبین در عالم

۱۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۵۰ خواهر شهیدزاده
با عرض سلام
بسیار عالی سوره ناس را تفصیل دادید.

از اینکه دوره تدبری با این نگاه براه انداخته اید، بسیار خرسندم.

سوره ناس بدلیل داشتن واژه ناس، بسیار به انس ها و وجود ارتباطات بین افراد یک جامعه نزدیک است.
هر چه افراد جامعه بیشتر حول یک مقصد، به یکدیگر انس داشته باشند، در مبارزه با خناس و تاخیر اندازان خیرهای در اجتماع و نیز شناختن پاتک های آن و شناساندنشان به آحاد ملت موفق ترند.

در پناه حق


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی