سوره ماعون
بسم الله الرحمن الرحیم
اریت الذی یکذب بالدین
کذب درمقابل واقعیت وحق عرضه میشود. حقیقت را از تو میگیرد وبه جای آن یک چیز پوچ را به تو میدهد.
در این سوره خداوند میخواهد خصوصیات کسی که دین را تکذیب میکند را نشان دهد و این موضوع را به صورت پرسشی مطرح میکند تا از این طریق با مسلمانان اتمام حجت کند که با وجود این که خوصوصیات فرد تکذیب کننده دین را دیدی باز هم کارهای او را تکرار میکنی . که این کارها در آیات بعد شرح داده میشود.
فذلک الذی یدع الیتیم
یدع از دعع می آید که به معنی دفع کردنی که همراه با شدت و سختی باشد میگویند.
یتیم یعنی کسی که هیچکس را ندارد و و هیچکاری نمی تواند انجام دهد و مسولیت سرپرستی او با جامعه است. (در فتنه 88 نیز هدف زدن سرپرست یعنی امام خامنه ای بود و میخواستند با این کار امت حزب الله را یتیم کنند)
فردی است که با یتیم برخورد بدی دارد و از کمک کردن به او تنفر دارد . واین از عدم اعتقاد او به رزاق بودن خداست ، یعنی باور ندارد که روزی فرد محتاج در روزی است که خدا به او داده . پس کسی که دین را تکذیب میکند یتیم را مفت خور می پندارد و به همین علت از کمک به او بیزار است.
ولا یحض علی طعام المسکین
حض یعنی اشتیاق کسی را برای کاری برانگیختن که فرد آن کار را از شأن خود پاینتر میداند.
این آیه را در دو دیدگاه مادی و معنوی می توان بررسی کرد .
دیدگاه رزق مادی :
فرد نه تنها خود ش کاری برای یتیم انجام نمی دهد بلکه دیگران را هم برای کمک به او بی میل میکند . ونکته دوم این است که یتیم را از شأن خود پایینتر میداند که این حس از تکبر اوست . یعنی جوری با یتیم برخورد میکند که کسی هم سمت او نرود.
دیدگاه رزق معنوی:
فردی از نظر پاکی و قداصت خود را بالا تر از مردم میداند و همنشن شدن با آنها را ننگ میداند که این این نیز از تکبر اوست
فویل للمصلین
ویل به معنای بلای شدیدی است که به مرگ نزدیک است.
صلو به معنای ستایش زیبا است.
یعنی فردی که دین را تکذیب میکند ممکن است نماز به ظاهر زیبایی هم بخواند ولی با این وجود مورد نفرین شدید خدا است زیرا در نماز او مواردی است که در ادانه توضیح میدهیم
الذین هم عن صلاتهم ساهون
یعنی این فرد در عبادات واجب خود سهل انگار است و آن را به مشغولیتهای دنیوی ترجیه میدهد.
بعنوان مثال ، میخواهد نماز بخواند ناگاه می گوید "ولشکن الآن حسش نیست".
الذین هم یراؤن
اگر هم گاهی اوقات نماز میخوانند از روی ریاکاری و نشان دادن خود به مردم به عنوان یک فرد دیندار یعنی هیچ یک از عبادات او برای خدا نبوده است .
در اینجا باید در نظر داشت که گریه برای عبی عبد الله الحسین(ع) حتی اگر هم تباکی باشد ، چون در راستای گسترش فرهنگ عاشورا است ریا نیست.( درواقع اگر بخواطر این که مردم میبینند خود را به تباکی نزنی ریا کردی)
ویمنعون الماعون
یعنی از کمک کردن به دیگران حتی در پیش پا افتاده ترین وارزانترین چیزاها هم مانع میشوند. ونتنها خود بلکه مانع کمک دیگران هم میشوند.
"انسان انقلاب اسلامی زندگی اش به طور کلی وقف است و زمانی راحت میشود که بمیرد"
و من الله توفیق
پیروهن میدرم .....